10 TIPŮ pro stále začínající běžce,
aneb JAK KONEČNĚ BĚHAT
A NEZAČÍNAT POŘÁD ZNOVA

Proč bych jako měla běhat?! 

Ještě prakticky před rokem a půl jsem nad běháním těžce ohrnovala nos. Zatěžuje to klouby, v zimě se člověk dýcháním studeného vzduchu tak akorát nachladí, můžu si zvrtnout kotník, mám operované koleno, skoliozu páteře… no prostě jedna výmluva za druhou… 

Ale loni mi to nedalo. Pořád mi tou hlavou jelo, co na tom ti lidi mají? Spousta mých přátel a známých běhá jako o závod, tak jsem nazula první tenisky, které mi přišly pod ruku, dala sluchátka do uší, protože VŠICHNI běhali se sluchátky
a vyběhla jsem také.

Poprvé tak po deseti letech. Nutno podotknout, že před těmi deseti lety jsem “vyběhla” asi tak dvakrát🏃‍♀️

No, nebyl to až takový zážitek, jaký jsem od toho očekávala… Neměla jsem ani páru o tom, jak si nastavit tempo, takže si jistě dovedete představit, že po 300 m jsem myslela, že vyplivnu plíce, bolely mě nohy a zadek a hlavně teda lýtka, protože léta strávená tréninky gymnastiky mě donutila automaticky běžet po špičkách 🤦‍♀️

Ale! protože nejsem žádné ořezávátko, zatla jsem zuby 🦷, vydýchala ten počáteční infarkt 💔 a běžela dál. Opravdu už si nepamatuji, jakou vzdálenost jsem takto mohla “uběhnout”, ale tipla bych si, že horko těžko dva kilometry 🙈

Přiznám se, že i tak jsem na sebe byla náležitě pyšná, že jsem to zlvádla, ale to, co přišlo druhý den, byl hotový očistec. Ráno jsem se probrala se šílenou bolestí zad, kolen, kotníků a pat, tudíž další běhání nepřicházelo v úvahu, dokud se neresuscituji…

A právě proto, že můj první “výběh” dopadl takto neslavně, měla jsem dostatek času zamyslet se nad tím, jak to udělat jinak a lépe, aby se ze mne nestal věčný začínající běžec. V současné době běhám (pokud dovolí střevní a jiné chřipky) alespoň třikrát týdně.

Od mého prvního pokusu jsem naběhala stovky kilometrů, absolvovala i nějaký ten závod, a tak jsem dala dohromady pár tipů, jak začít jednou pro vždy 🏃‍♀️💪

  • 1
    Nastavte si reálné cíle a nepřepalte start.

Mějte na paměti, že méně je někdy více. Raději tedy začněte pomalu, aby Vás přílišné tempo nevyřadilo na další týden. Pokud se po prvním vyběhnutí budete druhý den cítit dobře, můžete příště zrychlit tempo ☺️

Že nevíte, jak poznat správné tempo? Je to vcelku jednoduché – běžíte tak, abyste po dvou stech metrech nemuseli zastavit a odevzdat plíce, takže pěkně pomalu, aby vám vaše tělo dovolilo běžet třeba hned několik kilometrů bez pauzy na pořádný nádech.

  • 2
    Ctěte Váš zdravotní stav a běhejte bez bolesti.

Není dobré začínat ve chvíli, když se necítíte úplně fit. Nicméně, může se stát, že vyběhnete a po kilometru se ozvou vaše kolena, či kotníky, kyčle… Já to tak mám právě s koleny. Někdy mi běhání prostě nesedne. Není důvod k panice. Určitě neběhejte přes bolest, dojděte v klidu domů a další den to zkuste znovu a pomalejším tempem. Tělo se potřebuje adaptovat na nový pohyb.

  • 3
    Pořiďte si kvalitní obuv (pokud jste vyznavači bare obuvi, klidně i bare, mně osobně ale nevyhovuje)

Běhat v nekvalitních botech se konkrétně mně nevyplatilo – bolely mě paty, kotníky a v zápětí se přidala kolena. A protože jsem to nehodlala vzdát, pořídila jsem si běžeckou obuv, což mě nejen motivovalo, ale opravdu se mi to i vyplatilo, protože další bolesti pat a kotníků se mi už nedostavily.

Nemusí to být nutně hned boty za tisíce, ale nějaký rozumný kompromis cena/ výkon, abyste si při prvním pokusu nezničili nohy v oblíbených plátěnkách.

  • 4
    Najděte si parťáka.

Víte, že se sami nedokopete? Najděte si parťáka 👫👭👬 ve dvou se to vždycky líp táhne, budete si vzájemnou oporou. Mně parťácvtí v začátcích velice pomohlo, protože jsme se nikdy nenenechaly navzájem zlenivět. Teď si dokážu výborně užít obojí – jak běhání sama, tak s parťačkou, protože si vždycky zvládneme i bezvadně popovídat 😎

  • 5
    Stanovte si pravidelný den a čas.

Myslíte si, že nemáte čas? Však také nemusíte hned běhat dvakrát denně hodinu 🤸‍♀️ Vezměte si diář a najděte si škvírku mezi schůzkami, vozením a vyzvedávání dětí do a z kroužků. Nebo vstaňte o půl hodiny dřív.

Naplánujte a zapište si to do diáře a kalendáře a berte to jako pracovní schůzku. Pokud to nejde pravidelně každý týden ve stejnou dobu, plánujte operativně na každý týden zvlášť. Já to mám vcelku jasné – v pondělí, středu a pátek cvičím Pilates, takže běhám v úterý, čtvrtek a o víkendu.

  • 6
    Pořiďte si nové oblečení.

I to je způsob, jak se motivovat 🤩 Nemusíte si hned pořizovat profi běhací výbavu, stačí třeba jen nové triko a ponožky za dvě stovky a ta tam bude výmluva, že přece NEMÁM co na sebe, protože tepláky nebo legíny se pravděpodobně najdou v každé skříni 👍 já si například pořídila žluté běhací ponožky 🙃

  • 7
    Pořiďte si vybavení – hodinky, hrudní pás nebo jen krokoměr…

To je další věc, která vám může pomoci setrvat. Chytrých hodinek je hromada a v různém finančním rozpětí, ale stačí třeba jen náramek, který umí počítat kroky a hned budete mít lepší pocit, když díky běhání dosáhnete svých 10 tis. kroků za den. U mě prostě sebemnší investice funguje jako dobrá motivace.

  • 8
    Vytvořte si motivační tabulku.

Máte ještě místo na lednici mezi magnetky zvířátek a rozrhy hodin dětí? Tak přesně tam! Vytvořte si motivační tabulku, kam si budete zapisovat, že jste to ten den zmákli, klidně i uběhnuté kilometry, nebo čas a uvidíte, jak Vás to pohladí na duši 😊 Pokud nejste na kreativní vlně, klidně si stáhněte můj osobní ledničkový motivační kalendář >>ZDE<<

  • 9
    Přistupujte k běhu pozitivně. 

Super! Dnes jdu zase běhat! Myslete pozitivně nebo si představte, jak parádně se budete cítit, až doběhnete. Berte to jako čas, který můžete strávit jen sami se sebou, nebo naopak chvilku, kdy si můžete zasportovat a ještě povykládat s přáteli.

Že je vám trapně, protože se na vás dívají kolemjdoucí? Ti jen tiše závidí, že sami nemají tolik vůle, aby si šli zaběhat 👍 a ti ostatní? Tak ty odzbrojíte úsměvem 😃 Nebo si najděte místo, kde se vyskytuje minimum lidí.

  • 10
    Vyberte si jednu oblíbenou trať, abyste mohli pozorovat zlepšování.

Bojíte se, že po dvou stech metrech vypustíte duši? Taky jsem se bála a ono se vlastně skoro i stalo 🤣 Pak jsem si našla malý okruh, který jsem běhala a pokaždé jsem byla rychlejší. A to je na tom absolutně nejlepší, je totiž až neuvěřitelné, jak rychlý pokrok při běhání uvidíte. 

 

A když doběhnete? Nezapomeňte se dobře protáhnout! nebo si dát třeba ještě extra sérii na posílení bříška 😍

 

A je to 😉 Tak nazujte boty a směle do toho! Přeju hodně šťastných kilometrů 🤸‍♀️

"Mojí vášní je pohyb. Jako lektorka Pilates s letitou zkušeností a máma dvou velmi živých dětí vím, že věci někdy nejdou, jak bychom si představovali. Naučím vás využít i minimum volného času ve váš prospěch tak, aby Vás cvičení bavilo a bylo pro Vás přínosem :)" Můj příběh, jak jsem se přes Zumbu dostala k Pilates, si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.