Jak na bolest zad 🤷‍♀️

Je to čiré peklo, ještě jste ani neotevřeli oči a už vás paralyzuje bolest zad  Znáte to? Až moc dobře? Já bohužel taky, ale hrdě hlásím, že z minulosti.

Od útlého dětství mě trápila skolióza. Každého půl roku kontrola na ortopedii, rehabilitace… ale výsledek žádný. Ne, teď nechci, aby to vypadalo, že to svádím
na špatnou práci lékařů, ale jistě si dovedete představit, že když řeknete holce v pubertě, aby pravidelně cvičila, tak to asi mezi své priority nezařadí,
protože v tu dobu jsem raději běhala po venkuhrála na schovku a policajty a zloděje. Takže ten stav, do kterého jsem svá záda v průběhu let dostala byl výsledkem jen a jen mojí “práce”.

Od malička jsem se věnovala vrcholově gymnastice, pak jsem se jednoho dne rozhodla, že už to prostě dělat nechci a nastala doba bez nějakého vědomého sportu
(když pominu tělák na gymplu 😎 ), což vedlo k poměrně razantnímu zhoršení bolestí.

Dlouho jsem to ignorovala, protože v té době jsem proseděla hodiny v přednáškových sálech.. ale ve chvíli, kdy už jsem s bolestí zad vstávala a chodila spát, jsem si uvědomila, že takto prostě dál fungovat nemůžu (nutno podotknout, že bolesti zad
mě trápily od dětství
i díky velmi intenzivním tréninkům, takže když se ohlédnu zpět,
bylo to prakticky 20 let, než jsem se dobrala k nějakému řešení a svoji skoliózu a bolest zad zvládla natolik, že v současné době se moje záda ozvou pouze ve třech případech:

  • 1
    když tloustnu v těhotenství
  • 2
    když se moje děti rozhodnou, že s námi budou obě spát v posteli
    a já se celou noc snažím mezi ně NĚJAK vpasovat
  • 3
    když se zapomenu podívat do občanky, kolik mi je let a přeženu
    to s nějakým extra pohybem

Ale i tak mám mechanizmy a postupy, kterými si dokážu od bolesti zad buď částečně nebo zcela pomoci. Není to zázrak na počkání a neznamená to, že vám to bude fungovat okamžitě stejně. Já jsem ušla vcelku dlouhou cestu a jsem si vědoma toho,
že všechno cvičení má svůj čas
pokud jste zatím svá záda zanedbávali, jen těžko vám mohu slíbit nemožné do dvou dnů. 

‼️

Na tomto místě bych ale také velmi ráda zmínila, že kromě skoliózy mne netrápí žádné jiné neduhy, tedy vyhřezlé meziobratlové ploténky, Bechtěrevova choroba a jiné.
I s takovými klienty sice pracuji, ale jedná se o individuální konzultace a cvičení
a nikdy bych si nedovolila tvářit se, že i na takové závažné stavy mám zázračný recept. Pokud trpíte jakoukoli chorobou páteře, doporučuji navštívit odborníka ve vašem bydlišti.

Ovšem jsou mezi námi i takoví jako já, kteří tak trošku někdy lajdají, záda bolí až běda, ale ono se faaaakt vůůůůbec nechce, ale jakože prostě vůbec… Taky jsem si tím prošla, začala jsem krůček po krůčku a ono to šlo 😊 a o čem mluvím? Žádné čáry máry pod kočáry, ale prostě jsem začala cvičit tak, abych záda posílila a protáhla. Nejdřív třeba jednou týdně, pak víckrát, a pak se ze mě stal pohybový šílenec a bylo to 🤣

 

Nemusíte se hned do pohybu zbláznit, ale určitě:

  • CVIČTE TAK, ABYSTE POSÍLILI ZÁDA I CELÉ TĚLO
    Sama bolest zad nemusí nutně souviset jen s oslabeným zádovým svalstvem. My se třeba v lekcích pilates zaměřujeme hodně i na posílení celého středu těla. Zpevněné bříško totiž velmi dobře podpoří držení těla a pomůže eliminovat bolesti bederní páteře 🤸‍♀️
  • PROTAHUJTE SE
    Zařaďte strečink nejdříve alespoň jednou týdně, pak přidávejte. Strečink je důležitá a nezbytná součást cvičení, neznamená to ale, že byste se museli protahovat půl hodiny. Dobře zvolená sestava cviků, která protáhne záda a celé tělo vám může vzít přibližně 10 minut času 🧘‍♀️
  • ROVNEJTE SE, AŤ UŽ SEDÍTE NEBO JDETE PO ULICI
    Až půjdete na procházku, do obchodu nebo budete jen přebíhat z kanceláře do kanceláře, od stroje ke stroji, rozhlédněte se, podívejte se kolem sebe. Schválně, kolik dobrých duší kolem vás sedí/ stojí/ chodí úplně rovně? Možná byste je spočítali na prstech jedné ruky... Je to tak, mám dojem, že jsme vlastně už kolektivně zapomněli, jak se správně narovnat. Tak se zastavte a dejte tomu šanci – NAROVNEJTE SE 😊👍
  • ODPOČÍVEJTE
    Já vím, zahrádka, děti, špinavé prádlo, nádobí, myčka, vaření, hračky... tak bych mohla pokračovat do nekonečna.... Zastavte se, uvařte si kávu, čaj, nalejte si sklenici vody a hoďte nohy nahoru v pohodlném křesle nebo se natáhněte na koberec a užijte si chvíli nic nedělání 😊
  • HÝČKEJTE SE A JDĚTE NA MASÁŽ
    Tuto část si určitě zamilujete. Pokud zatím nechodíte pravidelně na masáže, alespoň to vyuzkoušejte a jistě budete chrochtat blahem. Stává se mi, že mi do lekce přijdou klienti s nějakou dlouhodobou bolestí a doufají, že pomůžu. Jenže... dlouhodobá bolest svalu znamená dlouhodobý problém, a tak je třeba tyto záležitosti řešit individuálně a obvykle doporučím právě masáže. Než začnete zatěžovat bolavý sval, je dobré ho nejdříve uvolnit a dát do pořádku, což právě masáž umí. Takže se hýčkejte, abyste si pak mohli v pohodě zacvičit 💪

To zní jednoduše, že? A taky vcelku je 😊👍 chce to “jen” trošku disciplíny a odhodlání a uvidíte, že se vám raz dva uleví. 

A abyste nestrávili hodiny hledáním vhodného cvičení a protažení, připravila jsem pro vás online program Týden pro Vaše záda, kde se s vámi podělím o své zkušenosti s bolestmi zad, naučím vás, jak si záda protáhnout a posílit tak, aby se bolest zad stala jen ošklivou vzpomínkou 😊

 

"Mojí vášní je pohyb. Jako lektorka Pilates s letitou zkušeností a máma dvou velmi živých dětí vím, že věci někdy nejdou, jak bychom si představovali. Naučím vás využít i minimum volného času ve váš prospěch tak, aby Vás cvičení bavilo a bylo pro Vás přínosem :)" Můj příběh, jak jsem se přes Zumbu dostala k Pilates, si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.